Als cultuurtheoloog heb ik aan het internet een nooit eindigende bron van religieuze leering ende vermaeck. Want wat als vermaak begint, eindigt vaak in een les. Deze keer kwam ik uit bij een plastic speelgoedfiguurtje van het Japanse bedrijf JizaiToys, Armored Christ, ook bekend als de Jesus Transformer. Geheel in stijl met de Hasbro/Takara Tomy-speelgoedserie uit de jaren tachtig kan dit Jezusfiguurtje-aan-het-kruis transformeren naar een stoere vechtrobot. Het kruishout draait om de voorkant van het figuurtje heen en vormt een harnas-met-helm. Op de onderarmen en schouders zijn kruizen afgebeeld bij wijze van oorlogsinsigne en op de buik prijkt het INRI-teken als naam van een fictief gevechtsbataljon.
Het poppetje doet me denken aan de game Fight of Gods (2017). In deze game van Digital Crafter gaan verschillende godheden als Anubis (Egypte), Zeus (Griekenland), Boeddha (boeddhisme) Freyja en Odin (Noordse mythologie) en Santa Claus (!) met elkaar op de vuist, Street Fighter-stijl. Ook het christendom is vertegenwoordigt en wel door Jezus Christus persoonlijk. Deze supergespierde Jezus springt aan het begin van zijn gevecht van het kruis waaraan hij hangt. Twee stukken balk blijven aan zijn handen vastzitten, waarmee hij dan ook rake klappen kan uitdelen. Zijn finishing move bestaat uit een geprojecteerd gouden kruis dat zijn vijand neermept.
Niet iedereen kan JezusTransformers of JezusFighters waarderen, wat ook bleek uit het feit dat de lancering van Fight of Gods tot de nodige controverse leidde. Gek genoeg waren het niet de christenen die protesteerden, maar de boeddhisten. Hun toonbeeld van vredelievendheid, pacifisme en kosmische harmonie – Boeddha himself – in een vechtspel ging vele boeddhisten echt veel te ver. In sommige edities werd de naam dan ook aangepast naar Zen, hoewel dat begrip bij mij ook niet direct de associatie oproept met ringvechten. Opvallend is overigens wel dat alle wereldreligies vertegenwoordigd zijn in de game, maar dat Digital Crafter het niet aangedurfd heeft om Allah of Mohammed ook als vechter op te nemen. Sommige goden zijn kennelijk meer gelijk dan andere.
De associatie tussen christendom en geweld is echter een veel gemaakte in onze wereldtijd en dat kunnen we ons christenen overigens best een beetje aantrekken. Te vaak hebben christenen, met bisschoppelijke of pauselijke zegen, onder aanroeping van alle engelen en heiligen en op basis van wel erg creatief uitgelegde Bijbelteksten net iets te gretig heksen, ketters, homo’s en ongelovigen vervolgd en vermoord. Daar past reflectie bij en bescheidenheid, maar ook een voortdurende herinnering aan al het goede dat in Jezus’ naam is gerealiseerd. Naast elke middeleeuwse inquisiteur die een vrouw op de brandstapel stuurde, staat een kloostergemeenschap die de verschoppelingen van een stad eten, kleding en een dak verschaffen. Naast elke homofobe bisschop in het hier en nu staan zusters en paters die ziekenhuizen en scholen bouwen voor hen naar wie niemand anders omziet. Beiden zijn waar. Beiden moeten gezien en erkend worden.
Ik denk dat ik maar eens zo’n Jezus-Transformer ga kopen. Ik zet ‘m op mijn bureau. En elke keer als ik ‘m zie transformeren, denk ik aan alles wat is opgeschoten in de schaduw van het kruis. En ik dank God voor alles wat mooi en waar is en vraag vergeving voor alles wat duister en lelijk blijkt.